ایمپلنت های دندانی

بهترین راه جایگزینی دندان های از دست رفته

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک نوع پایه فلزی خاص از جنس تیتانیوم است که با سلول های بدن کاملا سازگار میباشد  و  جایگزین ثابت  و دائمی به جای دندان از دست رفته بوده و توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک قرار میگیرد و قسمت تاج و دندان ساخته شده برروی آن قرار میگیرد .

کاشت دندان یا ایمپلنت دندان، مفید تر از دندان مصنوعی است برای اینکه همیشه در محلی که دندان از دست رفته است ،  وجود دارد. ایمپلنت دندان بهترین راه حل برای دندان های از دست رفته است. در واقع ایمپلنت دندان به صورت یک پیچ است که بر روی فک وصل می شود و این امکان را می دهد که تاج دندان مصنوعی به دندان طبیعی وصل شود .

ممکن است دندان مصنوعی یا دست دندان از لحاظ مالی به صرفه تر باشد ولی مشکلات زیادی در طول زمان به وجود خواهد آورد مثل لذت نبردن از غذایی که میل می کنید و یا هنگام حرف زدن دندان مصنوعی از دهان خارج می شود .

  • سازگار با محیط دندان
  • کاملا مشابه دیگر دندان ها
  • بهبود جویدن
  • ظاهر زیبا
  • پیشگیری از از دست دادن استخوان
  • با طول عمر بالا

فواید درمان به موقع ایمپلنت دندان :

  • بهبود گفتار

با وجود دندان مصنوعی با اتصالات ضعیف، مشکل در گفتار پیدا خواهید کرد. در حالی که ایمپلنت به دلیل ثابت بودن روی فک، به شما اجازه می دهد بدون هیچ نگرانی صحبت کنید .

  • غذا خوردن آسان

عمل جویدن غذا با دندان مصنوعی می تواند دشوار باشد. ایمپلنت مانند دندان طبیعی شماست و اجازه خواهد داد که خواراک تان را به راحتی و با خیال آسوده بجوید و میل کنید .

  • بهبود اعتماد به نفس

ایمپلنت دندان لبخند تان را به شما باز می گرداند و به شما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید .

  • بهبود سلامت دهان و دندان

در ایمپلنت دندان، نیازی به تراش دندان های کناری نیست. از آنجایی که دندان های کناری نقشی در ایمپلنت ندارند، بیشتر دندان های شما دست نخورده باقی می مانند؛ که این در بهداشت طولانی مدت دهان و دندان تاثیر گذار است .

  • دوام و ماندگاری

ایمپلنت های دندانی بسیار با دوام هستند و سالهای زیادی ماندگار خواهند بود. با مراقبت خوب، حتا خیلی از ایمپلنت ها تا آخر عمر باقی می مانند .


تفاوت انواع ایمپلنت دندان :

یکی از مواردی که باعث می شود مراجعان در انتخاب نوع ایمپلنت دندان شک داشته باشند تنوع زیاد ایمپلنت ها است .

تفاوت انواع ایمپلنت دندانی در قیمت و کیفیت آن ها است . به طور کلی مراجعین زمان مراجعه به مرکز ایمپلنت باید مواردی که در کاشت ایمپلنت برای آن ها مهم است بیان کنند تا مناسب ترین نوع ایمپلنت را انتخاب نمایند .

ایمپلنت ها بر اساس این که ساخت چه کشوری باشد و نوع آن چگونه است با یگدیگر متفاوت هستند. مثلا این تفاوت روی قیمت ایمپلنت ها تاثیر می گذارد و باعث می شود ایمپلنت ارزانتر و یا گرانتر باشد .

یکی از مواردی که باید در انتخاب نوع ایمپلنت دقت داشت کیفیت ایمپلنت و پشتیبانی از آن توسط کشور سازنده و همچنین خدمات پس از فروش آن توسط کمپانی وارد کننده در ایران است .

در دنیا و همچنین ایران تنوع ایمپلنت دندان بسیار زیاد است ولی به دلیل اینکه بسیاری از ایمپلنتها از پشتیبانی خوبی برخوردار نیستند، ما در مرکز دندانپزشکی ما تنها از چند برند ایمپلنت معروف دنیا که پشتیبانی خوبی نیز در ایران دارند استفاده می نماییم.

در کلینیک دندانپزشکی ما،  ایمپلنت دندان معمولا بر اساس تراکم استخوانی که بیمار در دهان دارد نوع ایمپلنت مناسب به او پیشنهاد داده می شود .


ساختار ایمپلنت دندان :

  • بدنه اصلی:

ساختار اصلی ایمپلنت یک پایه تیتانیومی به شکل عمومی پیچ است که با جراحی در داخل استخوان فک کاسته می شود. به این صورت که بعد از برش لثه ناحیه مورد نظر و دسترسی به استخوان فک، با دریل هایی که همسایز پایه است استخوان فک سوراخ شده و این پایه در داخل سوراخ قرار میگیرد.

  • اباتمنت:

این قسمت بعد از کار گذاشتن تنه اصلی روی ایمپلنت قرارمیگیرد و برای حفظ و نگهداری پروتز و یا ساختارهای فوقانی سیستم ایمپلمنت بکار میرود و انواع مختلفی دارد که سه نوع عمده اباتمنت ها عبارتند از نوع پیچ شونده، نوع سمان شونده و نوع سوم که به عنوان اتصالات اور دنچری برای دشت دندان کامل و یا پارسیل محکم شده با ایمپلنت بکار میرود.

  • تاج:

این قسمت بعد از قالبگیری در لابراتوار ساخته میشود و فرم روکش و رنگ آن بستگی به فضای موجود و دقت و سلیقه دندانپزشک دارد. وظیفه دندانپزشک این است که با ساخت روکش مناسب برای ایمپلنت، سطح جونده مناسب جهت تغذیه بیمار و ایز دنگ و فرم مناسب جهت تامین زیبایی مطلوب را فراهم نماید.


مزایای ایمپلنت دندان نسبت به سایر درمانهای جایگزین :

                                        
در عین گران بودن درمان، مزایایی همچون راحتی، مقاومت بالا، کاربردی بودن، بازگرداندن توانایی جویدن طبیعی و زیبایی فوق العاده، باعث میشود تا رضایت خاطر بیماران نسبت به بریجهای ثابت یا پروتز متحرک بیشتر شود.در صورت رعایت بهداشت ، این دندان ها دائمی خواهند بود.
  • با درمان ایمپلنت،دندان های دیگر قربانی جایگزینی دندان از دست رفته نمی شود.
  • پایه ایمپلنت مانند ریشه دندان داخل استخوان قرار گرفته و استخوان فک به دلیل ساپورت توسط ایمپلنت تحلیل نمیرود.
  • به طور معمول طول عمر ایمپلنت دندان از سایر درمانهای جایگرین طولانی از است و در صورت از دست رفتن ایمپلنت، امکان جایگزینی مجدد وجود دارد.
  • ایمپلنت های دندانی نزدیک ترین و شبیه ترین دندان ها به دندان های طبیعی هستند . هنگامی که کل دندان (از جمله ریشه) جایگزین می شود، مانند دندان های طبیعی عمل می کند .

نکاتی مفید برای بالا بردن میزان موفقیت درمان ایمپلنت :

  • پس از کاشت ایمپلنت به مدت ۱ روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
  • شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمیشود.
  • بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی ۳ مرتبه میباشد.
  • نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.
  • ایمپلنت های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاکتهای میکروبی باعث عفونت لثه میشوند. بنابراین توصیه میشود از برسهای بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیر دندانهای مخصوص ایمپلنت استفاده گردد.
  • افرادی که از ایمپلنت استفاده میکنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در هفته اول پرهیز کنند.
  • بطورکلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش میدهند.

قیمت ایمپلنت دندان و عوامل تاثیر گذار بر آن

 

قیمت ایمپلنت دندان به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. کشور سازنده ایمپلنت
  2. برند یا مارک ایمپلنت
  3. جنس ایمپلنت
  4. تخصص پزشک کاشت ایمپلنت
  5. جنس روکش ایمپلنت
  6. هزینه‌های جانبی کاشت ایمپلنت

که این پارامترها در قیمت اعلامی از سوی دندانپزشکان یا مراکز مختلف بسیار تاثیر گذار هستند که به اختصار نسبت به هر یک توضیحات زیر ارائه می‌شود:

۱- کشور سازنده ایمپلنت

هم اکنون کشورهای زیادی اقدام به تولید ایمپلنت یا به صورت کامل یا به صورتی بعضی از قطعات نموده‌اند. از کشورهای مهم تولید کننده ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چین – کره جنوبی – آلمان – فرانسه – برزیل – سوئیس و امریکا

البته اخیرا ایران هم در حال ساخت برخی از قطعات ایمپلنت می‌باشد.

۲- برند یا مارک ایمپلنت

 

حال که با کشورهای سازنده ایمپلنت دندان آشنا شدید باید بدانید که همه برندهای ایمپلنت یک کشور سازنده، در یک جایگاه قرار ندارند و چه بسا مثلا گرید A یک کشور ضعیف‌تر از نظر تکنولوژی ساخت ایمپلنت از گرید B یک کشور یک پله قوی‌تر بهتر باشد.

به طور کلی گرید ساخت ایمپلنت در کشورها را به ۳ دسته A , B , C تقسیم بندی می‌کنیم.

صرف اینکه یک دندانپزشکی یا مرکز درمانی بگوید ایمپلنت ما کره‌ای است یا سوئیسی، دلیل بر خوب بودن آنها نیست و باید ببینیم که کدام گرید از یک کشور است؟

ما در کلینیک دندانپزشکی آرکا از ایمپلنتهای ساخت ۲ کشور استفاده می‌کنیم:

کره جنوبی: برای ایمپلنتهای اقتصادی

سوئیسی: برای ایمپلنتهای Top level

ایمپلنت‌های کشور کره جنوبی دارای ۳ گرید A , B , C می‌باشد. ما در کلینیک دندانپزشکی آرکا از گرید A ایمپلنت‌های کره جنوبی به نام Dentis استفاده می‌کنیم.

ایمپلنت‌های کشور سوئیس دارای ۳ گرید A , B , C می‌باشد. ما در کلینیک دندانپزشکی آرکا از گرید A ایمپلنت‌های سوئیسی به نام اشترومن استفاده می‌کنیم که جزو ۲ ایمپلنت برتر دنیا است.

۳- جنس ایمپلنت

جنس اکثر پایه‌های ایمپلنت در دنیا، تیتانیوم می‌باشد که سازگاری خوبی با بافت استخوان بدن انسان دارد.

همانطور که پیشتر گفته شد ما در کلینیک دندانپزشکی آرکا از ۲ برند Dentis کره جنوبی و اشترومن سوئیس استفاده می‌کنیم. برند Dentis دارای پایه‌ای از جنس تیتانیوم است.

برند " اشترومن " دارای ۲ جنس پایه تیتانیوم و راکسالید می‌باشد. که هر کدام از آنها می‌تواند اکتیو شده یا ساده باشد.

بالاترین سازگاری را با بدن جنس " راکسالید اکتیو شده " دارا می‌باشد و طبیعتا دارای قیمت بالاتری نسبت به سایرین دارد.

۴- تخصص پزشک کاشت ایمپلنت

برعکس تصور خیلی از مردم دندانپزشکی که ایمپلنت دندان را انجام می‌دهد لزوما متخصص نیست و تخصصی در دندانپزشکی به نام " متخصص ایمپلنت دندان " وجود ندارد. و صرفا ایمپلنت دندان برای دندانپزکان عمومی یک دوره چند ماهه است.

کاشت ایمپلنت را هم دندانپزشکان عمومی می‌توانند انجام دهند و هم متخصصین در یکی از زمینه‌های دندانپزشکی.

۵- جنس روکش ایمپلنت

 

همانطور که می‌دانید ایمپلنتی که در دهان شما قرار می‌گیرد دارای ۳ بخش می‌باشد.

- فیکسچر یا همان پایه‌ای که در استخوان شما کار گذاشت می‌شود.

- اباتمنت یا همان واسطه‌ای که بین روکش و فیکسچر قرار می‌گیرد.

- روکش دندان، که بعد از کارگذاری و اتمام کار از نظر ظاهری شما مانند یک دندان واقعی در دهان خود مشاهده می‌کنید.

حال این روکش دندان که روی پایه ایمپلنت از طریق واسطه اباتمنت قرار می‌گیرد به طور کلی دارای ۲ جنس می‌باشد.

-- روکشهای از نجس PFM – که بیس یا داخل آن از فلز است و روی آن چینی قرار می‌گیرد.

-- روکشهای از جنس زیرکونیوم که تماما سرامیکی و سفید است.

طبیعتا روکشهای از جنس زیرکونیوم دارای ظاهر زیباتر و قیمت بالاتری نسبت به روکشهای PFM می‌باشند که عموما برای دندانهای قدامی ( جلو ) از این جنس روکشها استفاده می‌شود. هر چند بسیاری از افراد برای دندانهای خلفی خود هم به علت کیفیت بالاتر، روکشهای زیرکونیوم را انتخاب می‌کنند.

۶- هزینه‌های جانبی کاشت ایمپلنت

برای کاشت ایمپلنت دندان در ابتدا به بیمار گفته می‌شود که ۲ عکس بگیرد.

  •  OPG – عکس تمام فک بزرگ
  •  CBCT از ناحیه بی دندانی که قرار است در آن ناحیه ایمپلنت گذاشته شود

هنگامی که دندانپزشک عکس‌های فوق را از بیمار می‌بیند متوجه خواهد شد که آیا استخوانی که قرار است در آنجا ایمپلنت گذاشته شود در شرایط خوب و مساعده قرار دارد یا خیر.

چرا قیمت ایمپلنت در مراکز و دندانپزشکی مختلف تا به این حد متفاوت است؟

در بالا عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت را متذکر شدیم. یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت در جایگاههای مختلف این است که در برخی مراکز قیمت تمام شده ایمپلنت را به شما نمی‌گویند و وقتی می‌گویند قیمت ایمپلنت مثلا X ریال، منظورشان فقط قیمت کاشت پایه ایمپلنت می‌باشد. این کار از نظر اخلاقی مغایر منش و رفتار حرفه‌ای می‌باشد .


از دیگر اقدامات تخصصی در بخش ایمپلنت دندان می توان به ذکر موارد زیر پرداخت:

سینوس لیفتینگ:

این فرایند به منظور بالا بردن کف حفره سینوس در فک بالا با هدف امکان کاشت ایمپلنت هایی با طول و ارتفاع بیشتر می باشد و در بیمارانی انجام می شود که بنا به دلایل مختلف دارای سینوس هایی با حجم بالا و یا افتادگی کف سینوس می باشند.

تقویت ساختار آناتومیکی ناحیه بی دندانی (GBR):

این فرایند برای بیمارانی صورت می پذیرد که دندان خود را در زمان های بسیار قبل از دست داده و استخوان ناحیه بی دندانی دچار تحلیل و پسرفت شده و فاقد قطر و ارتفاع مناسب برای کاشت ایمپلنت است. جراح با استفاده از مواد زیست سازگار اقدام به تقویت ناحیه می نماید.

پیوند استخوان یا گرافت جهت ایمپلنت دندان :

در مواقعی که میزان استخوان محل استقرار دندان بنا به دلایلی بسیار ضعیف و فاقد امکان نصب ایمپلنت باشد و حتی با روش های استفاده از مواد زیست سازگار نیز امکان تقویت ساختار آناتومیکی آن فراهم نمی باشد، جراحان با استفاده از قطعه ای از استخوان های دگر نواحی غنی از استخوان، اقدام به زدن پیوند استخوان از فرد به خودش می نمایند.

بهداشت ایمپلنتهای دندانی :

به مجردی که ایمپلنت ها در داخل دهان قرار داده می شوند ،باید سطح آنها تمیز نگاه داشته شود. وسایل متعددی به تمیز کردن پروتز واباتمنت های ایمپلنت کمک می کند که شامل مسواک های معمولی یا برقی، نخ دندان معمولی،سوپرفلاس، مسواک بین دندانی و...می باشند.

مسواک بین دندانی:

مسواک بین دندانی: نوعی مسواک است که جهت دسترسی و تمیز کردن پایه ایمپلنت و بین دندان ها طراحی شده است. این وسیله شبیه به شیشه شور است. این نوع مسواک برای فضاهایی با اندازه های متفاوت در دسترس اند و با حرکت ساده جلو و عقب که به دفعات بین دندانها صورت می گیرد، عمل تمیز کردن را انجام می دهد.

سوپرفلاس:

این نوع نخ دندان از سه قسمت ساخته شده است، یک سر آن از پلاستیک سخت می باشد که می توان ان را از زیر روکش ها وپلهای ثابت رد کرد، قسمت بعدی ابری است که ضخیم تر است و می توان با آن زیر پل ها و پایه های ایمپلنت را به راحتی تمیز کرد و قسمت سوم مثل نخ دندان معمولی عمل می کند و جهت استفاده در دندانهای طبیعی است.

آب پاش های داخل دهانی:

آب پاش های داخل دهانی: آب پاش های دهانی بهترین وسیله جهت نظافت نواحی ایمپلنت شده دهان می باشد. البته باید به خاطر داشته باشیم این وسائل جایگزین نخ دندان و سوپرفلاس نیستند. این وسیله می تواند پلاک میکروبی و باقی مانده مواد غذایی را بردارد و و لثه را ماساژ دهد.

بهداشت اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت:

اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت دارای پایه هائی در داخل دهان بیمار و دارای قطعاتی برروی دست دندان بیمار می باشند. باید توجه داشت که پایه های اوردنچر درداخل دهان باید با دقت با استفاده از خمیر دندان حاوی مواد ساینده کم مسواک زده شود. پروتز متحرک بیمار نیز در خارج از دهان با استفاده از مسواک پروتز و مایع صابون غیر معطر یا مایع ظرفشوئی باید شسته شود. باید توجه داشت استفاده از خمیر دندان حتی نوعی که دارای مواد ساینده کم می باشد سبب سایش دندانهای دنچر (دست دندان) می شود.


سخن آخر

برای کاشت ایمپلنت و مراحل بعدی به مرکز یا دندانپزشکی مراجعه کنید که:

  • از نظر کیفیت و برند آن ایمپلنتی که قرار است برای شما کار کند، مطمئن باشید.
  • متخصص جراح فک و صورت برای شما کار کاشت ایمپلنت را انجام دهد.
  • قیمت ایمپلنت را به طور کامل به شما بگویند، نه قسمتی از آن را.
  • جنس روکش ایمپلنت را به طور واضح به شما بگویند.
  • هزینه‌های جانبی انجام ایمپلنت را هرچند حدودی همان ابتدا به شما بگویند.
  • در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی برای شما، پاسخ گو باشند.

مرکز دندانپزشکی دکتر دادخواهان

تهران بلوار اندرزگو

۰۲۱۲۶۴۲۸۶۳۸

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه - پنجشنبه : 10:00 - 18:00

قرار ملاقات

dr.dadkhahan@gmail.com